dinsdag 25 september 2012

Review TPack


“Technological Pedagogical Content Knowlegde”




Er werd gestart met een filmpje wat nu Tpack is. Ik vond de rode tekst slecht te lezen op de achtergrond, als kleurenblind zijnde.
Tpack gaat eigenlijk om het toepassen van pedagogiek, technologie, kennis en didactische vaardigheden en dan zo dat je een combinatie hiervan weet toe te passen in het onderwijs.

Tpack the Game; werkvorm en pedagogisch en didactisch.

Opdracht 1, kaartje kiezen content, didactisch en ICT. De laatste 2 kies je blind. Daarna bedenk je een les met die 3 elementen.
Soep maken, zelfstandig werken en interactief DIGIbord. Leerlingen kiezen individueel een soep, via het digibord kun je dan laten zien je hoe het moet bereiden. Hoe snij je bijvoorbeeld een wortel. Zo speel je tevens in op de verschillende niveaus.

Opdracht 2, je kiest een ICT werkvorm die er beter bij past. Die ruil je in.

Opdracht 3, je kiest een content en trekt een didactische werkvorm blind, daarna ga je kijken hoeveel ICT werkvormen hierbij passen.

Bespreken van de getrokken kaarten kan wat sneller, om zo deze les beter te laten verlopen. Het verschil tussen de drie opdrachten vond ik niet erg groot. Ik zou ervoor gekozen hebben om de drie opdrachten over de klas te verdelen. En erna klassikaal terug te koppelen. Hierdoor verloopt de les sneller. Het zijn goede en leuke ideeën, maar of je voor al die ideeën tijd en de mogelijkheid hebt is de vraag.

Maar het is altijd leuk om zo’n pak kaarten in je bezit te hebben. De vraag is dan wel, wie trekt de kaarten, jij of de leerling ;) ?

2 opmerkingen:

  1. Leuk idee Meester Ties. Bij een volgende les je leerling een didactische en technologische kaart te laten trekken en dan met die werkvormen je les voor te gaan bereiden. Doe je het? Ga je de uitdaging aan? Je krijgt van mij een TPACK-spel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga de uitdaging wel aan.
    Hoe krijg ik dat TPACK-spel dan in mijn bezit?

    BeantwoordenVerwijderen